5 kroků, které musíte ujít, než se pustíte do textování webu

Otextovat web není žádná pohádka a rozhodně tam nestačí napsat jen něco, co má trochu hlavu a patu. Texty poutají pozornost návštěvníka a provádí jej. Mají svůj konkrétní účel a na to je potřeba pamatovat. Máme pro vás dvoudílný speciál, kde se na textování webu zblízka podíváme.

Poznejte dobře svoji cílovou skupinu

Ještě, než se pustíte do samotného psaní, zjistěte si podrobně, pro koho jsou daná slova určená. Samozřejmě asi tušíte, kdo je zhruba vaše cílovka, ale zde bych chtěl upozornit, že pouhé dělení na muže a ženy, starší nebo mladší, nestačí. Jiným tónem budete komunikovat s 25 letým člověkem, jakožto se zaměstnancem a jinak, pokud je to například cestovatel.

Udělejte si mezi vašimi zákazníky podrobný průzkum a na jeho základě sestavte fiktivní persony, ať si je dokážete lépe představit. Kromě pohlaví a věku pátrejte po vzdělání, zájmech, povolání, velikosti obce či města, kde žijí nebo jestli raději nakupují online nebo offline. Nejspíše během toho zjistíte, že máte více cílových skupin, než jen jednu.

Prohlédněte si konkurenci

Předtím, že začnete cokoliv vymýšlet, bude dobré, když se inspirujete u ostatních. Zjistíte především, kde jsou jejich silné a slabé stránky, co můžete použít a co udělat jinak, abyste byli lepší. Nebojte se konkurenční weby ukázat pár známým a zeptat se, co se jim na nich líbí nebo nelíbí, a jak se jim tam pohybuje.

Udělejte si analýzu klíčových slov

Tady to začíná být už trochu složitější a možná budete potřebovat pomoc odborníka (nebo se podívejte, co o SEO píše Dan). Analýzu si můžete sami udělat pomocí Googlu (AdWords) nebo Seznamu (Sklik) a základem je pátrat po nejvyhledávanějších slovech, či slovních spojeních, pod kterými by se po vás mohli lidé pídit na internetu. Na základě této analýzy vyselektujete několik slov, které je vhodné zahrnout do vašich textů.

Rozvrhněte strukturu svého webu

Dalším důležitým krokem, ke kterému vám předchozí analýza dá cenné podklady, je dát dohromady strukturu webu a základní grafickou kreativu. Podle toho si lépe stanovíte, kde je potřeba mít text, jak bude dlouhý a jakou bude plnit roli. Na začátek je například dobré zaujmout návštěvníky jednou až dvěma větami, a až níže se rozepsat.

Pozice, délka a účel textů se samozřejmě může v průběhu stavby webu ještě několikrát změnit, ale je dobré si dopředu udělat hrubou osnovu. Jinak totiž fungují texty na prodejní stránce, jinak na klasické firemní homepage a jinak třeba na e-shopech.

Najděte svůj unikátní prodejní argument

Smyslem webu je zaujmout a vykreslit vás lepší a schopnější než konkurenci. Po průzkumu jejich webů už určitě máte přehled, na čem svoji sebeprezentaci staví a teď je ten pravý okamžik najít nějaký váš unikátní benefit, který nikdo jiný nemá.

Ale pozor, benefitem samozřejmě může být, že svoji práci děláte o 5 let déle, než jiní, ale asi to není to, co chce zákazník slyšet. Musíte se na to dívat jeho očima. Mnohem lépe bude fungovat třeba kratší doba, za kterou jste schopni zákazníka obsloužit nebo fakt, že pracujete jen s nejkvalitnějšími materiály či surovinami na trhu. Určitě něco najdete.

 

A můžete se pustit do psaní. V příštím díle se podíváme přímo na tvorbu samotných textů, jaké obraty je vhodné používat a co tam rozhodně nepatří. A kdybyste byli netrpěliví, můžete se zatím přihlásit do kurzu Copykiller od Lucie Koubek a Dušana Součka, kde si vaše psaní a web vezmou pořádně do parády.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Více zde

  • Rubriky
  • Odběr novinek

    Po stisknutí tlačítka, vám přijde e-mail, kterým potvrdíte, že chcete odebírat e-maily vybraných témat.

    Jaké články z odboru vás zajímají?
    Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budeme (Your World s.r.o., IČ 05489679.) v rámci projektu Kluci v Praxi zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblastí, které si vyberete v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. Více zde