6 důležitých pravidel pro landing page

Landing page nebo pokud chceme česky vstupní stránka. Mocný marketingový nástroj, který mění vaše návštěvníky ve vaše klienty. A to je i hlavním cílem těchto vstupních stránek. Mají návštěvníky zaujmout, navnadit a přesvědčit, aby nakonec zakoupili váš produkt. Nepočítejte s tím, že si vytvoříte produkt a všichni vám ho koupí, musí používat tyto vstupní stránky, kde lidem předáte proč je váš produkt to, co si mají koupit a co potřebují.

Pravidla landing page

Pro dobře fungující landing page je ale potřeba dodržovat základní pravidla proto, aby fungovala, jak má a plnila svůj hlavní cíl. Pokud některé z pravidel porušíte, je možné, že vám vstupní stránka nezafunguje nebo bude dělat úplně něco jiného, než chcete.

Nadpis o co jde

Začneme hned od shora stránky. Říká se, že na zaujmutí klienta máte zhruba 3 vteřiny. Tomuto pravidlu příliš nevěřím a osobně se přikláním k tomu, že máte zhruba nějakých 10 vteřin. Ale i tak jde o velmi krátkou dobu, takže s tím musíte pracovat vše připravit právě pro těchto 10 vteřin.

Nejdůležitější částí této stránky je jasný nadpis. Pokud bude vaše stránka delší, musíte už na začátku jasně říci, o čem budete „povídat“. Nadpis tedy nesmí říkat něco ve stylu „Ukážu vám vše, ale vlastně nic“ nebo „Tady něco mám“. Tohle by nefungovalo. Použijte raději „Naučím vás programovat“ nebo „Za 30h budete umět další jazyk“. Jednoduše jde o to jasně předat lidem zprávu, co jim nabízíte.

U kratších stránek většinou nepotřebujete tak jasný nadpis, protože vše je vidět na první pohled, takže můžete trochu „mlžit“, ale toto doporučuji použít jen u registračních formulářů a rozhodně to nezapomeňte otestovat, protože ne každá cílovka na to bude dobře reagovat.

Prvky, které přesvědčí a nakopnou

Vstupní stránka je dost unikátní, a tak se k ní musí přistupovat. Využíváte hojně prvky, které byste na zbytku webu volili umírněně. Jde o tyto prvky:

  • Nadpis – vysvětleno výše
  • Záchytné body – Jde o slovní spojení v textech a hlavně nadpisech. Lidé většinou nečtou, ale skenují a jen celou stránku prolétnou. I tak ale můžete „zachytit jeho oko“ tak, že ho zaujmete nějakým spojením a on se díky tomu začte do celého odstavce nebo stránky.
  • Body a texty – Texty volte krátké a výstižné. Stačí krátký odstavec, nic dlouhého. Lidi neradi čtou a vy potřebujete udržet jejich zájem. Ideální jsou také bodové seznamy, kde jasně v několika bodech řeknete výhody vašeho produktu.
  • CTA tlačítka – call to action tlačítka. Tlačítka, která vyzývají k akci. Používejte tedy spojení jako například „Jdu na to“, „To chci“ nebo „Chci to vyzkoušet“. Nezapomeňte na to, že tlačítka musí být jasné vidět. Používejte naprosto odlišnou barvu, než do které máte laděný web. Ze statistik vyplývá, že nejvíce fungují žluté a oranžové prvky. I zelenou ale nic nezkazíte, tedy pokud nemáte zelený web samozřejmě.
  • Reference a statistiky – Reference jsou vždy dobré, stejně tak statistiky, třeba v počtu prodaných kusů vašeho produktu.
  • Časovač – Vyvolejte efekt, že nyní je poslední šance k nákupu, že už není čas a musí koupit teď. To vše pomáhá k rozhodování návštěvníka. Docílíte toho pomocí grafických časovačů, kdy se na webu odečítá čas do konce akce nebo do konce prodeje.
  • Grafika – tento bod si rozebereme níže

Jeden cíl vládne všem

Tohle není hlavní strana, ani stránka se službami. Zapomeňte na to, že byste zde prodávali více služeb. Prodávejte vždy jen jednu službu. Platí tedy pravidlo jedna landing page = jeden produkt.

Vstupní stránka tedy musí mít jasný cíl. Nedovolte, aby vám návštěvníci utekli jinam. Párkrát jsem už tento postup přirovnal k IKEA strategii. Prostě vstoupíte a musíte projít celým koridorem až k pokladnám a to si pište, že si něco koupíte. Tohle je něco podobného, nesmíte dovolit zákazníkovi, aby odešel třeba na jinou vaší stránku, takže nedávejte na vstupní stránky jiná tlačítka, jiné odkazy nebo cokoli. Všechny odkazy a tlačítka musejí směřovat na prodej daného produktu.

Ideálně by na vstupní stránce nemělo být ani horní menu. Jednoduše tedy pokud chce zákazník na něco kliknout, tak jedině na objednávku.

Výstižně nebo podrobně

Není jednoznačná odpověď na to, zda používat kratší nebo delší stránky. Odpověď neexistuje, protože na vstupní stránky každý reaguje jinak a každý z nás je jiný, proto je těžké dát nějaké obecné pravidlo. Pokusím se tedy alespoň shrnout to, kdy používat delší stránky a kde ty kratší:

Krátké stránky

  • Známý brand
  • Typ stránky pro registraci do aplikace zdarma
  • Produkty zdarma
  • Spíše pro mladší cílovku
  • Ideální více pro muže

Delší stránky

  • Malé nebo začínající brandy
  • Typ stránek pro prodej e-booku, esoteriky nebo třeba členské sekce
  • Placené produkty
  • Spíše pro starší cílovku nad 40 let
  • Vhodné více pro ženy

Z těchto bodů je tedy jasně vidět, kdy použít krátkou landing page a kdy naopak delší.

Grafika

Asi byste si řekli, že grafika zde hraje primární roli, ale je tomu naopak. O grafiku tu zas tolik nejde. U vstupních stránek hrají primární roli texty. Jako grafik, ale mohu říci, že i když o grafiku nejde, nezapomínejte na ní. Grafika musí být přizpůsobena tak, aby právě texty šlo pohodlně číst a celá stránka byla přehledná. Vykašlete se tedy na nějaké přeplácávání. Zde musíte udělat vše proto, aby texty šlo krásně číst, takže volte příjemné fonty. U nadpisů volte font jaký chcete, ale aby byl dobře čitelný. U běžného textu volte fonty vždy bezpatkové a ve vhodné velikosti 16 nebo 18 pixelů. Ideálně vždy na světlém jednobarevném pozadí, a to buď úplně bílém nebo ve světlých odstínech šedi. Není to ale podmínkou.

Nadpisy volte dostatečně veliké. Samozřejmě vše musí zapadat do vašeho brandu a stránka by neměla vypadat, jak když patří k úplně jinému webu. Stále to musí být grafika vašeho projektu a stále musí využívat prvky vašeho brandu.

CTA tlačítka, jak jsem již psal, musí být v kontrastní barvě, musí být dobře vidět. Písmo v nich volte dobře viditelné, třeba 16, 18 nebo 20 px, dostatečně ale zvětšete okraje tlačítka od textu, aby lépe zapadla do webu.

Pokud máte prvky jako video nebo kvalitní vlastní obrázek, použijte jej. To všechno pomáhá k tomu, vytvořit pohodlné prostředí pro lidi, aby si přečetli texty a následně zakoupili.

A/B testování

U velkých firem a brandů hojně využívaný prvek. U malých projektů dost často přehlížená funkce, která mnohdy znamená neúspěch. A/B testování je neuvěřitelně důležitá věc. Nikdy totiž nevíte, jak vaše vstupní stránka zapůsobí na vaší cílovku. Takže musíte testovat. O něco výše jsme si pověděli, kdy použít delší a kdy naopak kratší stránku. Pokud ale nevíte na 100% co bude ideální, což nevíte nikdy, tak vytvořte obě a otestujte je.

Příklad správného testování:

Dlouhodobě se mi osvědčila metoda „trychtýře“:

  • Vytvořte si dvě vstupní stránky – Jedná bude jako stránka A, druhá jako stránka B
  • Zahrňte je do A/B testování a nechte běžet
  • Po měsíci je vyhodnoťte – Podívejte se do statistik, která ze stránek měla lepší konverzní poměr. Hodnoťte opravdu až po měsíci, protože je to dostatečně dlouhá doba, aby výsledky nebyly zkreslené. Po například týdnu může totiž dojít k tomu, že povede jiná stránka než na konci díky malému počtu návštěvníků.
  • Stránku, která prohrála, vyřaďte a vytvořte další stránku, kterou zařaďte znovu do testování
  • Po měsíci vyhodnoťte a vítěze opět postavte před další stránku.

Za rok tedy vytvoříte 12 vstupních stránek, mezi nimiž najdete jednu nebo dvě, které opravdu fungují. Styl stránky pak můžete použít pro vaše další projekty a díky tomu poznáte, jaké informace vaši zákazníci vyžadují a v jaké formě.

Samozřejmě můžete testovat více stránek najednou, klidně deset, ale dejte si pozor, že například pokud za měsíc na vstupní stránku přijde 1000 lidí znamená to, že každou vstupní stránku navštíví zhruba 100 lidí a to není mnoho. Díky tomu mohou být statistiky zkreslené, takže raději postavte dvě stránky a hodnocení se pak bude počítat z 2x 500, což už vám hodí reálnější výsledky.

Závěr

Nepočítejte nikdy s tím, že najdete dokonalou landing page, naučte se raději chtít najít vždy lepší vstupní stránku. Kombinujte prvky, které jsem vám výše napsal, vyvarujte se chybám a snažte se testovat. To vše vám pomůže k tomu, že najdete landing page, která za to stojí.

Honza Tipmann
Grafik, webař a UX designér. Grafika mě jednoduše baví a pokud jí smícháme ještě s psychologií, jsem ve svém živlu :)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Více zde

  • Rubriky
  • Odběr novinek

    Po stisknutí tlačítka, vám přijde e-mail, kterým potvrdíte, že chcete odebírat e-maily vybraných témat.

    Jaké články z odboru vás zajímají?
    Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budeme (Your World s.r.o., IČ 05489679.) v rámci projektu Kluci v Praxi zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblastí, které si vyberete v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. Více zde