Slogan tesaný do skály

Asi jako všichni i vy přemýšlíte, jak to udělat, aby se vaše produkty, služby nebo rovnou celá značka zaryla hluboko v myslích zákazníků. Pokud jste se na to rozhodli jít přes slogan, mám pro vás několik tipů, jak na něj. Jestli ho tedy vůbec potřebujete.

Vyplatí se slogan?

Ano, tuto otázku je nutné si položit. Slogan není nutný pro každého. Podle průzkumu společnosti Millward Brown používají slogany dvě třetiny světových reklam, což zdaleka není většina. Z tohoto příkladu už vám trochu napovídám, že je dobré se rozhodnout, pro co je slogan používán; jestli je brandový, produktový nebo se váže ke konkrétní reklamní kampani.

Ve všech příkladech může plnit trochu jinou roli. Například stačí chytlavá větička k reklamě, kterou chystáte na novou sezónu a váže se jen k jednomu produktu, nemusí hned ale definovat úplně celý brand. A naopak.

Nezapomeňte, že slogan zkrátka není podmínkou pro úspěšnou propagace a prodej, ale může k tomu výrazně přispět.

Jak napsat správný slogan?

Tak, už zhruba víme, proč píšeme slogan a k čemu nám je dobrý. A jak ho teď napsat? Účelem sloganu je bezesporu upoutat pozornost, ale neměl by tak činit samoúčelně. Vyvolat šok jen pro šok nic dobrého nepřinese, stejně tak si dejte pozor na vulgarity. Někde se prostě nehodí, jinde mohou padnout jak pr…, však víte co na hrnec.

Slogany vyvolávají emoce, ideálně chuť si danou věc, kterou inzerujete, koupit. Vzpomeňte si na takový Fernet: “Výjimečně hořký. Výjimečně dobrý.” Tohle vám teleportuje význam sloganu přímo na vaše chuťové buňky. Hlouběji jde třeba Kofola: “Když ji miluješ, není co řešit.” Tady už nejde o chuť, ale o vztah vybudovaný k danému produktu.

Důležité je znát své zákazníky, jejich jazyk, styl komunikace a co jim prostě sedne, s čím budou rezonovat a co už je o mísu vedle. Proto si také píšeme persony. Úspěšné slogany se často rýmují, ale ani to není podmínkou. Někomu takový rým může připadat jako laciný trik (lidé vnímají slogany subjektivně, vždycky se bohužel najde někdo, komu se to líbit nebude). A to mě přivádí k dalšímu důležitému kritériu.

slogan

Líbí vs. funguje

Je ideální, když se vám líbí váš vlastní slogan a máte ho rádi. Mnohem důležitější je však, aby fungoval. Tyto dva aspekty někdy jdou striktně proti sobě. Nebojte se na začátek udělat více verzí vašeho sloganu a otestovat si, jak na něj lidé reagují a kolik přivádí konverzí. Vyberte si pak ten, který je v přivádění nových zákazníků nejúspěšnější, i kdyby to mělo být navzdory jinému sloganu, který se vám líbí více.

Slogan je artikulovaný zvuk, musí tedy dobře znít, dobře se poslouchat, mít rytmus. To je formální stránka věci, důležitější je však obsah:

  1. Sdělte, v čem jste jedineční, jaká je vaše konkurenční výhoda
  2. Jaké emoce chcete vyvolat?
  3. Buďte struční, věcní a konkrétní
  4. Nezapomeňte na aktivní slovesa
  5. Vyvarujte se klišé
  6. Buďte relevantní

Ten poslední bod si ještě na chvíli půjčím. Slogan se musí vtahovat k vašemu produktu. Neberte nic, co zní skvěle, ale lidé z toho nepoznají, o čem mluvíte. Slogan je první příležitost zákazníkovi něco o vašich produktech sdělit, nevystřílejte proto tyto cenné náboje na plané řeči, i když jsou plné samých “exkluzivních, výhodných a skvělých” slov, buzzwordů a bůhví čeho ještě. Buďte konkrétní. Sdělte, proč je váš produkt pro lidi užitečný a co získají, když si ho koupí (to se týká i brandu – co získají, když budou věrní právě vaší značce). Tyto věci mohou být i čistě subjektivní, na emotivní a osobní rovině.

Najděte k vašemu produktu/značce několik přídavných jmen, které ji skvěle vystihují a popište to, co děláte, jednou větou. Tady je dobré začít, pak můžete slogan postupně otesávat a brousit a samozřejmě během toho mějte na paměti vše výše zmíněné.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Více zde

  • Rubriky
  • Odběr novinek

    Po stisknutí tlačítka, vám přijde e-mail, kterým potvrdíte, že chcete odebírat e-maily vybraných témat.

    Jaké články z odboru vás zajímají?
    Vaše osobní údaje (e-mail a jméno) budeme (Your World s.r.o., IČ 05489679.) v rámci projektu Kluci v Praxi zpracovávat pouze za účelem zasílání newsletterů se zajímavým obsahem z oblastí, které si vyberete v souladu s platnou legislativou a zásadami ochrany osobních údajů. Svůj souhlas se zasíláním a zpracováním osobních údajů můžete kdykoli odvolat prostřednictvím odhlašovacího odkazu v každé kampani. Více zde